Den sociale
Sportsmanden
Eventyreren
Terroristen
Computerspilstest – fra bogen Børn og nye medier fra Børns Vilkår.
Hvilken spillertype er du? (med inspiration fraRichard Bartle: Players who suit muds)
Den sociale: Kan helt glemme at spille, fordi han er optaget af at chatte med en af de andre spillere. Spiller for det sociale samværs skyld.
Sportsmanden: Spiller for at samle point og vinde. Er meget optaget af high-score lister. Ved præcis, hvor langt hun er kommet i spillet og hvor langt der er til mål.
Eventyreren: undersøger alle hjørner og kroge af spillet. Elsker at gå på eventyr i spillet og finde nye steder, hvor hun ikke har været før. Hvis du er faret vild, så kan eventyreren sandsynligvis hjælpe dig.
Terroristen: Spiller mest for at slå de andre spillere ud, tilbage eller ihjel. Kampen er mere interessant end resten af spillet.
Start spillet ved at placere dig på det hvide felt midt på spillepladen.
1. Når du har løst en opgave i spillet – hvad gør du så?
Går straks i gang med den næste opgave – GÅ ET SKRIDT MOD VEST
Bruger lidt tid på at udforske stedet – GÅ ET SKRIDT MOD ØST
2. Du kan vælge mellem to spil, hvilket vælger du?
Onlinespillet, hvor du kan spille med andre – GÅ MOD NORD
Konsolspillet, hvor du spiller alene med maskinen – GÅ MOD SYD
3. Der er 10 skatte på en bane. Du skal bruge 8 for at komme videre – hvad gør du?
Finder alle 10 inden jeg går videre – GÅ ET SKRIDT MOD ØST
Finder de 8 og skynder mig videre – GÅ ET SKRIDT MOD VEST
4. Du er på vej til at udforske nogle underjordiske huler, da du møder en gruppe andre spillere på din vej. De vil invitere dig med i gruppen. Hvad gør du?
Siger nej tak, og skynder mig videre ned i mine huler – GÅ ET SKRIDT MOD ØST
Siger ja tak, og gemmer hulerne til senere – GÅ ET SKRIDT MOD NORD
5. Du har fået en hest i spillet. Hvad gør du?
Bruger hesten til at fortsætte, hvor jeg var på vej hen – GÅ MOD VEST
Rider en tur i området for at se, hvor jeg nu kan komme hen – GÅ MOD ØST
6. Du kommer til en lysning, hvor en anden spiller slås med et monster. Hun har taget en del af monsterets liv, men er selv lige ved at dø. Hvad gør du?
Lader hende tage så meget liv fra monsteret hun kan, inden hun dør. Så overtager jeg. – GÅ MOD SYD
Bruger noget af min energi på at redde hende og prøver bagefter at bekæmpe monsteret sammen med hende. – GÅR MOD NORD
7. Du møder en fremmed spiller, der beder om et råd. Hvad siger du?
Hvad vil du betale for det? – GÅ MOD VEST
Jeg skal nok hjælpe. Jeg er fra Danmark – og du? – GÅ MOD NORD
8. Du er på vej til et vigtigt sted i spillet. Du ved, der findes en genvej, men det vil tage meget lang tid at finde den. Sikkert længere tid, end det tager at gå udenom. Hvad gør du?
Prøver at finde genvejen – det er sejt, at være en af de eneste, der ved hvor den er – GÅ ET SKRIDT MOD ØST
Tager omvejen – der vil gå al for meget værdifuld tid tabt – GÅ ET SKRIDT MOD VEST
9. Hvilket ord bruger du helst, når du spiller sammen med andre?
Hej! – GÅ ET SKRIDT MOD NORD
Dø! – GÅ TO SKRIDT MOD SYD
10. Du har fundet en mærkelig genstand – hvad gør du?
Gemmer den. Måske kan den bruges en dag – GÅ MOD VEST
Går straks i gang med at teste den sammen med andre genstande, for at se, hvad den kan – GÅ MØD ØST
11. Du ligger på lur, da en fremmed spiller kommer forbi. Han har ikke set dig. Du kan lave et overraskelsesangreb, der fuldstændig kan slå ham ud af spillet. Hvad gør du?
Angriber! Straks! – GÅ ET SKRIDT MOD SYD
Træder frem imod ham for at hilse – GÅ ET SKRIDT MOD NORD
12. Du møder en anden spiller. Hvad vil du gerne undersøge?
Om han har genstande du ikke har. Måske kan I handle? – GÅ MOD ØST
Om han har været steder, du ikke har. Måske kan du få en vejvisning? – GÅ MOD VEST
13. Du har hørt fra andre spillere, at en spiller, du har mødt flere gange, er sur over dine angreb på ham. Hvad gør du?
Prøver at finde ham for at få ham overbevise ham om, at du er den stærkeste og slå ham ud af spillet igen – GÅ TO SKRIDT MOD SYD
Prøver at finde ham for at slutte fred med ham – GÅ ET SKRIDT MOD NORD
Hvor står du nu – og hvem er du?
Det røde felt: Du er den sociale type
Det blå felt: Du er sportsmanden
Det grønne felt: Du er eventyreren
Det gule felt: Du er terroristen